Žiadne produkty v košíku.

0
0.00 Položky 0

Žiadne produkty v košíku.

AUTOR OLIVER DRÁB
FOTO ELAC

Značku Elac netreba našim čitateľom príliš predstavovať. Reproduktorové sústavy tohto prestížneho nemeckého výrobcu recenzujeme u nás v časopise prakticky od jeho začiatku. Pokiaľ sme však v minulosti zabudli spomenúť, za zmienku stojí minimálne 90-ročná tradícia značky Elac a desiatky úspešných modelov, o ktorých kvalite hovorí zisk množstva prestížnych európskych a svetových ocenení.

Stĺpovej trojpásmovej reprosústave Elac Carina FS247.4, ktorú som si ešte začiatkom roka dotiahol do redakcie na vypočutie, robí v rámci modelového radu spoločnosť ešte drobná sexi regálovka ELAC Carina BS243.4 a centrálny reproduktor Carina CC241.4. Elac má, samozrejme, v ponuke aj viacero subwooferov v rôznych cenových hladinách, čím chcem naznačiť, že pre záujemcov je tu možnosť vyskladať si napríklad aj cenovo dostupné, dizajnovo prívetivé a zvukovo nezameniteľné domáce kino. Ja som si však tieto dizajnovo moderne poňaté stĺpovky zapojil pekne do sterea na začiatok s integrovaným zosilňovačom Cambridge Audio CA60. Neskôr som im doprial ochutnať aj o niečo fajnovejší integráčik z domácej nemeckej dielne Hegel H160.

Moderne tvarovaný kabinet reproduktora je vyrobený z MDF dosky, ktorá je lakovaná do čierneho matného alebo bieleho matného odtieňa. Štíhle dizajnové telo reproduktora sa smerom dozadu mierne zužuje a v spodnej zadnej časti pôsobí, akoby levitovalo nad podlahou. V tomto mieste je však dômyselne vyvedený spodný basreflexový otvor na optimálne priestorové šírenie nízkeho frekvenčného pásma. Druhý má vyústenie v zadnej časti priamo uprostred tuhého kabinetu. V spodnej časti sú hneď dva páry masívnych reproduktorových terminálov z dielne Furutech. Carina FS247.4 je pri svojej výške 106,9 cm, šírke 20,5 cm a hĺbke 21,7 cm reproduktor, ktorý sa svojimi kompaktnými rozmermi a univerzálnym dizajnom prirodzene infiltruje do vašej obývačky či pracovne. Nová trojpásmovka stavia na základoch dlhodobo výborne hodnotenej série 240 a ostáva verná tradícii značky Elac v použití výškového páskového meniča JET, ktorý charakterizuje čistota a výrazná dynamika. Dvojica 13,5-centimetrových kónických membrán s veľkoryso dimenzovanými magnetmi a veľkou kmitacou cievkou osadená pod výškačom rieši megalomansky pásmo stredov a basov.

Pre úplnosť doplním aj pár technických detailov, ktoré sú kompletne zhrnuté v tabuľke na konci článku. Vedzte teda, že konštruktéri naladili stĺpovú Carinu s citlivosťou na 87 dB/2.83 V/1 m a nominálnou impedanciou 6 Ω. Minimálna impedancia uvádzaná výrobcom má hodnotu 4,8 Ω. Už tieto dva údaje naznačujú, že i keď má táto nemecká stĺpovka kompaktný vzrast, bude si paradoxne lepšie rozumieť s výkonnejšími zosilňovačmi. Údaj v technickej špecifikácii, ktorý odporúča zosilňovač s výkonom 30 – 250 W iba potvrdzuje moje konštatovanie. Deliaca frekvencia je vyladená na 2,7 kHz a frekvenčný rozsah pokrýva pásmo 34 Hz – 30 kHz.

Reproduktory som počúval najskôr v našej redakčnej posluchovke s rozmerom 4 x 3 metre a neskôr som si ich zobral domov do posluchovky s veľkosťou 6 x 6 metrov. V prvej zostave mi poslúžil ako silová zložka už spomínaný Cambridge Audio CXA60. Za zdroj signálu som si zvolil nádhernú limitovanú edíciu gramofónu ProJect2 – Xperience The Beatles WhiteAlbum + 2M White a externé elektrónkové fono Pro-Ject Tube Box DS2.

Na začiatku som ihlu snehobielej prenosky spustil do drážky platne Gorana Bregoviča. Úvodná trúbka v titulnej skladbe Kalasnjikov na albume (Welcome To Goran Bregovič 2009) s temperamentom a chuťou naplnila našu neveľkú posluchovku veľkým zvukom. Hneď od začiatku je mi jasné, že tieto na pohľad nenápadné debničky zahrajú viacej, ako by ste od nich očakávali. Postupne gradujúca skladba odhaľuje hneď viacero ich silných článkov. Perfektnú separáciu nástrojov, ktorých počet v skladbe s nabiehajúcimi sekundami pribúda, dobre vykreslená a primerane veľká je scéna a potešil ma aj presný a úderný bas. Z domácej scény som si doprial Paru a ich Svadobnú ako príjemnú spomienku na augustovú svadbu svojho kamaráta. Laskyho spev je v podaní stĺpoviek Carina balzamom na moje uši i dušu. Elac už desiatky ráz so svojimi modelmi jednoducho dokázal, že pozná tajomstvo, ako sa stavia dobrý reproduktor.

Po pár dňoch nadišiel čas na avizovanú zmenu priestoru i zosilňovača. Malú posluchovú miestnosť modelujúcu štandardný zašívací kútik mestského audiofila som vymenil za nadštandardných 36 štvorcových metrov podkrovnej hosťovskej izby, ktorá aktuálne slúži ako domáca posluchovka. Tu som reproduktory pripojil cez kabeláž Nordost Heimdall 2 k redakčnému integráču Hegel H160 a sieťovému prehrávaču Cambridge Audio CXN V2, ktorý mi prepojený koaxiálnym káblom Chord Signature poslúžil ako primárny zdroj signálu. Hneď na začiatku som roztiahol posluchový trojuholník o približne pol metra. Rovnaká skladba Gorana Bregoviča, tentoraz cez digitál, sa mi javí o niečo menej otvorená a detailná, no s veľkosťou izby výrazne podrástla scéna a zlepšil sa aj priestor v nahrávke. Hegel dodáva skladbám viac dynamiky a aj na basoch sú stĺpky opäť o niečo dôraznejšie a presnejšie. Dvojité vyústenie basreflexu cítiť aj na kopáku Larsa Ulricha (Metallica) v skladbe Blackend 2020. Pridávam hlasitosť, či budú stačiť s dychom, ale ani pre moje ucho sa pri hraničných úrovniach hlasitosti nič dramatické nedeje. Stále mám pred sebou kapelu a dostatočné množstvo presných a detailných informácií. Z albumu Renaud Garcia-Fons (Farangi 2019) si púšťam tretiu skladbu Pavane du levant. Dominantný kontrabas znie prirodzene, je primerane veľký a uveriteľne reálny. Aj takýto žáner reproduktorom Elac Carina svedčí. Neodpustil som si ani svoje obľúbené U2. Tentoraz som siahol po výberovke (The Best Of 1990 – 2000, 2002) a šiestej skladbe Miss Sarajevo, ktorú Bono naspieval spolu s maestrom Lucianom Pavarottim. Elac Carina prezentuje hlas bezpochyby najlepšieho svetového tenora na úrovni, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani o triedu objemnejšie a drahšie reprosústavy. Hrá to oveľa lepšie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Počas dvojmesačného spolunažívania s testovaným modelom som si vypočul viacero aj rádovo výrazne drahších reprosústav, no ani jedna vo mne nezanechala taký výrazný pocit „value for Money“ ako práve Elac Carina FS247.4. Pri cene do 2 000 eur za pár dizajnových stĺpov, ktoré navyše aj vynikajúco hrajú, rozhodne nespravíte krok späť a ani mimo vyšliapaného hifi chodníčka.

KLADY

• precízne nemecké spracovanie
  • dobre vykreslená scéna